Auteur: Saskia Oegema
Gecontroleerd op 6 november 2023 | Leestijd: 3 minuten
Je bent je bankpas kwijt. Door diefstal, verlies of de geldautomaat heeft ‘m ingeslikt. Heel vervelend, natuurlijk. Maar wat doe je dan? Blokkeer zo snel mogelijk je bankpas. Dat doe je bij je eigen bank of via de Bankpassen Meldcentrale.
Blokkeer meteen je bankpas
Bankpas kwijt of gestolen? Meld dit zo snel mogelijk bij je bank. Of bel de Bankpassen Meldcentrale. Bij diefstal doe je ook aangifte bij de politie. Zo voorkom je misbruik. Want pasjesdieven kunnen je rekening snel leeghalen, en tot het moment van melden ben jij zelf verantwoordelijk.
Je pinpas laten blokkeren kan op verschillende manieren:
- Telefonisch
- Via de mobiele app
- Via internetbankieren
Kijk op de website van je bank hoe jij je bankpas het snelst kunt blokkeren. Bij sommige banken kun je je pas tijdelijk blokkeren. Bijvoorbeeld als je ‘m kwijt bent en later terugvindt. Je kunt je betaalpas ook definitief blokkeren en daarna een nieuwe aanvragen.
Limieten voor contactloos betalen
Tegenwoordig kunnen we makkelijk en snel contactloos betalen. Dat is heel fijn, maar er schuilt ook een gevaar in. Is jouw bankpas gestolen? Dan kan de dief tot de limiet pinnen zonder pincode. Wanneer je hier direct melding van maakt, krijg je de schade vergoedt. Mits je je aan alle veiligheidsregels hebt gehouden.
Daarnaast kun je de standaardlimieten van je bankpas verlagen. Zo kun je per dag of per week een lager maximum bedrag pinnen. En beperk je de schade, mocht je bankpas gestolen en misbruikt worden.
Bankpas telefonische blokkeren
Ben je in het buitenland? Gebruik je geen mobiele bankieren app van je bank? Of lukt het niet online? Via onderstaande telefoonnummers kun je je bankpas telefonisch blokkeren.
Bank | Vanuit Nederland blokkeren | Vanuit het buitenland blokkeren |
ABN AMRO | 0900 – 00 24 Buiten kantoortijden of bij fraude: 088 – 22 62 630 | +31 10 241 17 20 |
ASN Bank | 070 – 356 93 35 | +31 70 356 93 35 |
ING | 020 – 228 88 00 | +31 20 228 88 00 |
Rabobank | 088 – 722 66 00 | +31 88 722 66 00 |
SNS | 030 – 633 30 00 | +31 30 633 30 00 |
Overige banken | Bankpassen Meldcentrale: 0800 0313 | Bankpassen Meldcentrale: +31 88 385 53 72 |
Kwijt of gestolen? Extra kosten
Het is erg vervelend als je bankpas is gestolen of als je ‘m kwijt bent. Gelukkig kun je je bankpas snel blokkeren bij je bank. Hierdoor voorkom je misbruik. Daarnaast is het natuurlijk lastig als je (tijdelijk) niet meer kunt betalen met je betaalpas. Zeker als je in het buitenland bent. Daarom kun je bij sommige banken noodgeld krijgen. Hier zijn wel extra kosten aan verbonden.
Blokkeer je je pinpas? Dan kun je direct een nieuwe aanvragen. Maar hier rekenen sommige banken wel extra kosten voor. Hoeveel je betaalt, verschilt per bank.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Deze pagina is gecontroleerd door Saskia Oegema (MSc). Zij is financieel expert op het gebied van Corporate Finance and Control.